Thursday, September 29, 2016

सङ्गीतरत्नाकरे वेदान्तार्थनिरूपणम्

सङ्गीतरत्नाकरे वेदान्तार्थनिरूपणम्
@डा. गणेश ईश्वर भट्टः
सहायकाचार्यः, अद्वैतवेदान्तविभागः

       भूतं भव्यं भविष्यच्च सर्वं वेदात् प्रसिद्ध्यति1 इति मनुवचनानुसारं, भगवान् वेदः सर्वार्थप्रकाशकः, अत एव सर्वप्राणिभिः सर्वथा समादरणीयः । ऋग्यजुस्सामाथर्वभेदेन चतुर्धा विभक्तस्य तस्य क्रमेण आयुर्वेदधनुर्वेदगान्धर्ववेदार्थशास्त्राणि उपवेदनाम्ना प्रथन्ते । तत्र सङ्गीतशास्त्रनाम्ना प्रसिद्धं गान्धर्वशास्त्रं आबालवृद्धं मनो रञ्जयत् लोके अद्यापि लोके पामरानपि जनान् प्रीणाति । किन्तु सङ्गीतशास्त्रस्य लक्ष्यं न मनोरञ्जनम्, अपि तु तत् आत्मतत्त्वसाक्षात्कारस्य साधनम् । सङ्गीतशास्त्रविषयप्रतिपादकेषु ग्रन्थेषु सङ्गीतरत्नाकरः प्राधान्यं भजते । त्रयोदशशतके लब्धजन्मा शार्ङ्गदेवाख्यः काश्मीरपण्डितः इमं अष्टाध्यायात्मकं ग्रन्थं रचयामास । अयं सङ्गीतशास्त्रस्य वेदान्तार्थोपकारकत्वं स्फुटं प्रतिपादयति । अस्य व्याख्यातारौ कल्लिनाथसिंहभूपालावपि वेदन्तसिद्धान्तानेव आश्रित्य श्लोकानाम् अर्थं वर्णयामासतुः । इमं विषयं किञ्चिदिह अवलोकयामः ।
        ग्रन्थस्य मङ्गलश्लोके श्लेषेण एवं स्वरपरमात्मानौ स्तूयेते-
ब्रह्मग्रन्थिजमारुतानुगतिना चित्तेन हृत्पङ्कजे
सूरीणामनुरञ्जकः श्रुतिपदं योऽयं स्वयं राजते ।
यस्माद्ग्रामविभागवर्णरचनाऽलङ्कारजातिक्रमः
वन्दे नादतनुं तमुद्धुरजगद्गीतं मुदा शङ्करम्2 ॥ इति ।
अस्मिन् श्लोके प्रकृतार्थः वन्द्यमानः शङ्करः । तेन सह अप्रकृतः अर्थः स्वरोऽपि प्रतीयते । तत्र शङ्करपक्षे व्याख्यानतः एवमर्थः लभ्यते- सूरीणां योगिनाम् हृत्पङ्कजे अनाहताख्ये द्वादशदलचक्रे चित्तं ब्रह्मग्रन्थिजमारुतमनुगच्छति । देहस्य गुदलिङ्गयोः मध्ये चतुर्दलम् आधारचक्रं स्थितम् । तस्माद् द्व्यङ्गुलान्तरादूर्ध्वम्, मेहनाद् द्व्यङ्गुलान्तरात् अधः विद्यमानं देहमध्यम्, तस्मात् नवाङ्गुलान्तरादुपरि नभिकन्दो वर्तते । तत्र जायमानः प्राणाख्यः वायुः हृदयनासास्यस्थानेषु सञ्चरन् शब्दोच्चारणं करोति इति स्थितिः । एवं च प्राणम् अनुगच्छता अन्तःकरणेन श्रुतिपदम् अर्थात् वेदानाम् उत्पत्तिस्थानं प्रणवः, तस्य उच्चारणे सति हृदि परमात्मा प्रकाशते । तदुक्तम्-
धारयन्मनसा वायुं व्याहरन् प्रणवाक्षरम् ।
आसनेऽनन्यधीरास्ते रहस्ये विजितेन्द्रियः ।।
सम्प्राप्ते मारुते तस्मिन् सुषुम्णायां वरानने॥
मन्त्रमुच्चार्य मनसा हृन्मध्ये धारयेत्सुधीः ॥
वायुना पूरिते व्योम्नि साङ्गोपाङ्गकलेवरे ।
तदाऽत्मा राजते तत्र यथा व्योम्नि विकर्तनः ।
                     यद्यत्पश्यति तत्सर्वं पश्येदात्मवदात्मनि3 इति ।
ग्रामविभागेत्यादीनाम् अयमर्थः - यस्मात् लोकानां विभागः, ब्राह्मणादीनां वर्णानां रचना, अनुलोमप्रतिलोमजातयः एतेषां क्रमो भवति, सः उद्धुरजगद्गीतः, जगत् स्फुटं यथा स्यात्तथा जनैः गीतः, नादतनुः नादविग्रहः । एवमत्र योगिगम्यः परमात्मा स्तुतः । अत्र श्रुतिपदम् इत्यादीनां वेदान्तशास्त्ररीतिमेव अनुसृत्य एवमपि व्याख्यायाम् अर्थः प्रदर्शितः- श्रुतिपदं श्रुतीनां अवान्तरवाक्यानां स्थानं महावाक्यम् । योऽयमित्यत्र यच्छब्देन शाब्दप्रतिपत्तिविषयः आत्मा उक्तः । इदंशब्देन श्रवणोत्तरकालीनमननविषयः आत्मा निर्दिश्यते । अनु=मननाद्यभ्यासे कृते सति,  स्वयं राजते= साक्षात्कारे जाते वृत्त्यवच्छेदेन स्वयं प्रकाशते । स्वरपक्षेऽपि अत्र विद्यमानानां पदानाम् अर्थः व्याख्यायां दर्शित एव ।
        एतदनन्तरं ग्रन्थकारः प्रथमेऽध्याये, अग्रे प्रस्तोष्यमाणानां विषयाणां सङ्ग्रहं प्रदर्श्य, ततः पिण्डोत्पत्तिप्रकरणाख्यं द्वितीयं प्रकरणं प्रारभत । तत्र न कोऽपि तालरागादिविषयाः प्रतिपादिताः, अपि तु शरीररचना, तत्र शरीरिणः संस्थितिः, षट्चक्राणि इतीमे विषयाः विस्तरेण निरूपिताः । नादनिरूपणे प्रवृत्तस्य किं शरीरादिनिरूपणेन इति शङ्का जायेत । अतः स्वयमेव शार्ङ्गदेवः कथयति यत् सर्वमिदं जगन्नादात्मकम्, तस्य च नादस्य शरीरमेव आधारः, अतः शरीरं निरूपणीयमेव इति । शरीरं जीवकर्माधीनम् । जीवश्च ब्रह्मैव नापरः । अतः शरीरिणः वास्तवं रूपं ब्रह्मैव इति इममर्थं ग्रन्थकृत् उपस्थापयति-
अस्ति ब्रह्म चिदानन्दं स्वयञ्ज्योतिर्निरञ्जनम् ।
ईश्वरं लिङ्गमित्युक्तमद्वितीयमजं विभुम् ॥
निर्विकारं निराकारं सर्वेश्वरमनश्वरम् ।
सर्वशक्ति च सर्वज्ञं तदंशा जीवसंज्ञकाः4 इति ।
अत्र वेदान्तप्रतिपाद्यं ब्रह्मैव निर्दिष्टम् । जीवानां ब्रह्मांशत्वमप्युक्तम्, यद्धि शारीरकमीमांसाशास्त्रे अंशाधिकरणे निरूपितम् । एतदनन्तरं जीवानां अविद्याद्युपाधयः दर्शिताः -
अनाद्यविद्योपहिता यथाऽग्नेर्विस्फुलिङ्गकाः ।
दार्वाद्युपाधिसंयोगात्ते कर्मभिरनादिभिः ॥
सुखदुःखप्रदैः पुण्यपापरूपैर्नियन्त्रिताः5 इति ।
अत्र यथाऽग्नेर्ज्वलतः क्षुद्रा विस्फुलिङ्गाः प्रभवन्ते सहस्रशः सरूपाः6 इति श्रुत्युक्तं जीवस्य जन्म सूचितम् । तत्र चानाद्यविद्यैव कारणमित्यपि दर्शितम् । एतदग्रे वेदान्तरीत्यैव सूक्ष्मशरीरस्य स्वरूपमुक्तम्-
                        सूक्ष्मं लिङ्गशरीरं तदामोक्षादक्षयं मतम् ।
                     सूक्ष्मभूतेन्द्रियप्राणावस्थात्मकमिदं विदुः7 इति ।
ततः भोगः सृष्टेः प्रयोजनमिति, संसारः प्रवाहतः अनादिरिति चोक्त्वा जीवब्रह्मणोः अभेदः स्फुटं निगदितः- ते जीवा नात्मनो भिन्ना भिन्नं वा नात्मनो जगत्8 इति । जीवस्य चेतनत्वेन ब्रह्मरूपत्वम्, जगतः ब्रह्मकार्यत्वेन ब्रह्मणः अनन्यत्वं च शास्त्रे यद्विस्तरेण सिद्धान्तितम्, तदत्र सङ्क्षेपेण दर्शितम् ।
वेदान्तशास्त्रे मायायाः परिणाम्युपादानत्वम्, ब्रह्मणः विवर्तोपादानत्वं च प्रसिद्धम् । तदत्र एवमाख्यातम्-
                        शक्त्या सृजन्नभिन्नोऽसौ सुवर्णं कुण्डलादिव ।
                     सृजत्यविद्ययेत्यन्ये यथा रज्जुर्भुजङ्गमम्9 इति ।
जगत्सृष्टिं कुर्वन् परमात्मा आदौ पञ्चभूतानि सृष्ट्वा ततः हिरण्यगर्भं सृष्ट्वा तस्मै वेदानुपदिश्य वैदिकेभ्यः शब्देभ्यः सर्वं जगत् ससर्ज इति शास्त्रे प्रसिद्धम् । सोऽप्यर्थः ग्रन्थे निबद्धः-
                        ब्रह्म ब्रह्माणमसृजत्तस्मै वेदान् प्रदाय च ।
                     भौतिकं वेदशब्देभ्यः सर्जयामास तेन तत्10 इति ।
तैत्तिरीयश्रुतौ अन्नात् पुरुषः11 इति पुरुषस्यैव सृष्टिः दर्शिता, न प्राण्यन्तरस्य । तत्र भाष्यकारैः हेतुरुक्तः- सर्वेषामप्यन्नरसविकारत्वे ब्रह्मवंश्यत्वे अविशिष्टे, कस्मात्पुरुष एव गृह्यते? प्राधान्यात् किं पुनः प्राधान्यम्? कर्मज्ञानाधिकारः पुरुष एव हि शक्तत्वादर्थित्वादपर्युदस्तत्वाच्च कर्मज्ञानयोरधिक्रियते, ‘पुरुषे त्वेवाविस्तरामात्मा हि प्रज्ञानेन संपन्नतमो विज्ञातं वदति विज्ञातं पश्यति वेद श्वस्तनं वेद लोकालोकौ मर्त्येनामृतमीक्षतीत्येवं संपन्नः; अथेतरेषां पशूनामशनायापिपासे एवाभिविज्ञानम्इत्यादि श्रुत्यन्तरदर्शनात्12 इति । इममर्थं मनसि निधाय ग्रन्थे कथितम्- ततो नादोपयोगित्वान्मानुषं देहमुच्यते13 इति। न हि पशुपक्षिकीटादयः वर्णान् उच्चारयितुं प्रभवन्ति ।
ततः क्षेत्रज्ञः स्थित आकाशः आकाशाद्वायुमागतः14 इत्यादिना ग्रन्थेन औपनिषदीं पञ्चाग्निविद्यामनुसृत्य जीवस्य गर्भे प्रवेशः वर्णितः । गर्भावासकाले जीवशरीरस्य उपचयः सविस्तरं वर्णितः । मातापितृजाः भावाः, प्रसूतिप्रकारः, प्राणेन्द्रियाणां स्वरूपव्यापारविशेषाः, षट्चक्राणां स्थानस्वरूपभेदः, देहावयवाः, सुषुम्नादिनाडीप्रभेदाः इत्येवं भूयांसः विषयाः निरूपिताः । ततः
मनश्चेल्लीयते प्राणे सुषुप्तिः स्यात्तदाऽत्मनः ।
स्वमपीतः परात्मानं स्वपित्यात्मा यतो मतः15
इत्यादिना वेदान्तरीत्यैव अवस्थाः निरूपिताः । वैद्यशास्त्र-योगशास्त्र-वेदान्तशास्त्रेषु निरूपणार्हाः एते विषयाः सङ्गीतशास्त्रे प्रतिपादिताः इत्येतदेव सङ्गीतशास्त्रस्य अध्यात्मशास्त्रोपकारकत्वं ज्ञापयति । शरीरनिरूपणस्यापि फलं शरीरस्य हेयत्वज्ञानमेव, यथा पञ्चाग्निविद्यानिरूपणं वैराग्योत्पादनाय, तद्वत् ।
निर्गुणब्रह्मज्ञानफलभूतं मोक्षं विहाय अन्यत् सर्वं फलं भोग एव इति शास्त्रे सिद्धान्तितम् । अत एव ग्रन्थकारः भोगमोक्षयोः साधनं वेदान्तानुसारमेव कथयति- तत्र स्यात्सगुणध्यानाद्भुक्त्र्मुक्तिश्च निर्गुणात्16 इति । सगुणोपासनस्यापि निर्गुणज्ञानमेव फलमिति व्याख्यायां दर्शितम् । तर्हि सगुणध्यानस्यैव सर्वेषां साधनत्वात् किं नादनिरूपणेन इत्याकाङ्क्षायामुक्तम्-
ध्यानमेकाग्रचित्तैकसाध्यं न सुलभं नृणाम् ।
तस्मादत्र सुखोपायं श्रीमन्नादमनाहतम् ॥
गुरूपदिष्टमार्गेण मुनयः समुपासते17 इति ।
तर्हि इदानीं लोके प्रसिद्धस्य सङ्गीतस्य तेन नादेन सह कस्सम्बन्ध इति जिज्ञासायाम् इदं समाधानं दर्शितम्-
                     सोऽपि रक्तिविहीनत्वान्न मनोरञ्जको नृणाम् ।
                     तस्मादाहतनादस्य श्रुत्यादिद्वारतोऽखिलम् ।
                     गेयं वितन्वतो लोकरञ्जनं भवभञनम्18 इति ।
एतेन सङ्गीतशास्त्रस्य मनोरञ्जनमेव न लक्ष्यम्, किन्तु भवभञ्जनहेतुभूतस्य आत्मज्ञानस्य सिद्धौ सङ्गीतमपि साधनमिति ज्ञायते ।
एतदनन्तरं श्रुतिस्वरजात्यादीनां निरूपणमारभमाणः ग्रन्थकृत् ब्रह्मात्मना नादमेवं रूपयति-
                     चैतन्यं सर्वभूतानां विवृत्तं जगदात्मना ।
                     नादब्रह्म तदानन्दमद्वितीयमुपास्महे19 इति ।
अयमर्थः- नद्यत इति, नदाभ्यां प्राणाग्निभ्यां जातः इति वा नादः । परा वागिति प्रसिद्धः सूक्ष्मतमः शब्दः सः नाद एव ब्रह्म नादब्रह्म । स च स्फोटात्मना समस्तपदार्थप्रकाशकत्वसाधर्म्येण चैतन्यारोपविषयत्वात् चैतन्यम् । जगदात्मना विवृत्तम्=अतत्त्वतः अन्यथाभूतम्, तच्च आनन्दम् अर्थात् आनन्दाभिव्यञ्जकत्वात् आनन्दः इत्यारोप्यते । तच्च स्वरादिकार्यजातस्य कारणम् । नादब्रह्मणोः अत्यन्तं प्रत्यासन्नत्वात् नादोपासनायां कृतायाम्, मणिप्रभाप्रवृत्तस्य मणिलाभवत् ब्रह्मप्राप्तिः भविष्यति । तदुक्तम्-
                     अपि स्यात् सच्चिदानन्दरूपिणः परमात्मनः ।
प्राप्तिः प्रभाप्रवृत्तस्य मणिलाभो यथा भवेत्20 इति ।
        नादबिन्दूपनिषदि नादोपासनविधिः श्रूयते । आदौ स्थूलशब्दं गृहीत्वा ततो सूक्ष्मसूक्ष्मतरसूक्ष्मतमतां गते शब्दे अन्तःकरणं प्रविलाप्य उपासकः अन्ते स्वस्वरूपे ब्रह्मणि तिष्ठति इत्ययमर्थः तत्र प्रतिपादितः । यथा-
                        सिद्धासने स्थितो योगी मुद्रां सन्धाय वैष्णवीम् ।
                     शृणुयाद्दक्षिणे कर्णे नादमन्तर्गतं सदा ॥
                     श्रूयते प्रथमाभ्यासे नादो नानाविधो महान् ।
                     वर्धमाने तथाऽभ्यासे श्रूयते सूक्ष्मसूक्ष्मतः ॥
आदौ जलधिजीमूतभेरीनिर्झरसम्भवः ।
मध्ये मर्दलशब्दाभः घण्टाकाहलजस्तथा ॥
अन्ते तु किङ्किणीवंशवीणाभ्रमरनिःस्वनः ।
इति नानाविधाः शब्दाः श्रूयन्ते सूक्ष्मसूक्ष्मतः ॥
सर्वचिन्तां समुत्सृज्य सर्वचेष्टाविवर्जितः ।
नादमेवानुसन्द्ध्यान्नादे चित्तं विलीयते ॥
ब्रह्मप्रणवसंलग्ननादो ज्योतिर्मयात्मकः ।
मनस्तत्र लयं याति तद्विष्णोः पराम्ं पदम्21 इति ।
यद्यपि भर्तृहरिप्रवर्तितः स्फोटवादः भाष्यकारादिभिः निराकृत एव । तथापि नादब्रह्मनिरूपणं न दोषमावहति । यतः नेदं दर्शनशास्त्रम्, अपि तु आत्मदर्शनसाधनभूतनादब्रह्मोपासनप्रपञ्चनपरम् । श्रुत्याऽपि नाम ब्रह्मेत्युपास्ते22 इति नाम्नि ब्रह्मोपासनं विधीयते । रजस्तमोगुणाभ्यां विक्षिप्तस्य मनसः सात्त्विकत्वापादने यद्यदुपकरोति, तत् खलु साधकेन उपादेयम् । अत एव याज्ञवल्क्यस्मृतौ सङ्गीतशास्त्रस्य मोक्षानुकूलत्वम् अभिहितम्-
                     वीणावादनतत्त्वज्ञः श्रुतिजातिविशारदः ।
                     तालज्ञश्चाप्रयसेन मोक्षमार्गं स गच्छति23 इति ।
तदेवं सङ्गीतशास्त्रमपि वेदान्तार्थोपकारकत्वेन मोक्षमार्गस्य आनुकूल्यमाचरति । उक्तं हि-
                        यया यया भवेत्पुंसां व्युत्पत्तिः प्रत्यगात्मनि ।
                     सा सैव प्रक्रिया ज्ञेया साध्वी सा चानवस्थिता24 इति ।
सङ्केतसूची-
१.      मनुस्मृतिः१२-९७
२.      सङ्गीतरत्नाकरः १-१-१
३.      तत्रैव कल्लिनाथव्याख्या१-१-१
४.      तदेव १-२-४,५
५.      तदेव १-२-६
६.      मुण्डकोपनिषत् २-१-१
७.      सङ्गीतरत्नाकरः १-२-८
८.      तदेव १-२-१०
९.      तदेव १-२-११
१०.   तदेव १-२-१४
११.   तैत्तिरीयोपनिषत् २-१
१२.   तैत्तिरीयोपनिषच्छाङ्करभाष्यम् २-१
१३.   सङ्गीतरत्नाकरः
१४.   तदेव १-२-१८
१५.   तदेव १-२-८५
१६.   तदेव १-२-१६४
१७.   तदेव १-२-१६५,१६६
१८.   तदेव १-२-१६७
१९.   तदेव १-३-१
२०.   तत्रैव कल्लिनाथव्याख्या१-३-१
२१.   नादबिन्दूपनिषत् ३३-४७
२२.   छान्दोग्योपनिषत् ७-१-५
२३.   याज्ञवल्क्यस्मृतिः
२४.   बृहदारण्यकवार्त्तिकम् १-४-४०२


No comments:

Post a Comment