Wednesday, September 28, 2016

अर्थान्तरस्य विन्यासे कालिदासो विशिष्यते @डा. चन्द्रकला आर्. कोण्डि सहाय

अर्थान्तरस्य विन्यासे कालिदासो विशिष्यते
@डा. चन्द्रकला आर्. कोण्डि
सहायकाचार्या, साहित्यविभागः

            ‘उपमा कालिदासस्येत्युक्तिः कस्य वा श्रवणपथं नागता ? को वा सहृदयः कविकुलगुरोः परमरमणीये उपमाप्रयोगे रमते ? यद्यपि तस्य उपमाः सर्वजनादरणीया वर्तन्त एव, तथापि तत्तु अन्यकविविलक्षणतया कविरयमुपमाप्रयोगे विशिष्यत इत्येवार्थमभिव्यनक्ति, तूपमां विहायान्यालङ्कारप्रयोगे कालिदासोऽसमर्थ इत्यर्थम् उपमावदन्यालङ्काराणामपि काव्यशोभाकरत्वेन रसपोषकत्वेन प्रयोगे नितान्तं निपुणोऽयमिति तस्य काव्यानामवलोकनेन स्पष्टं ज्ञायते तत्रापि अर्थान्तरन्यासालङ्कारप्रयोगे विशिष्टा काचिद्गतिः तस्य सर्वेष्वपि काव्येषु दरीदृश्यते ।  
            अर्थान्तरन्यासः प्राचीनोऽलङ्कारः अस्य व्युत्पत्तावेवास्य स्वरूपमपि समाविष्टमस्ति अर्थान्तरं नाम वाच्यभिन्नार्थ इति सामान्यतया गृह्यते किन्तु केषुचित्सन्दर्भेषु साक्षाद्वचनेन कविविवक्षितार्थस्य स्पष्टता सम्पाद्यत इति अन्येन केनचिदर्थेन तस्य समर्थनद्वारा कविस्तत्सम्पादयितुं प्रयतते तादृशसन्दर्भे प्रयुज्यमानालङ्कारोऽर्थान्तरन्यासः अर्थाद्यद्वस्तु प्रस्तोतुमिच्छति कविः, तस्यार्थान्तरमुपन्यस्य स्वविवक्षितं परिपोषयति, कमपि चमत्कारञ्चोत्पादयति कस्यापि विषयस्यासम्भाव्यतां दूरीकर्तुं तत्समर्थनरूपोऽन्यविषय उपस्थाप्यते अतः समर्थ्य-समर्थकभाव एवास्यालङ्कारस्याधारः तयोः समर्थ्य-समर्थकयोः सामान्यविशेषभावः समर्थ्यस्य सामान्यत्वे समर्थकस्य विशेषत्वम् , समर्थ्यस्य विशेषत्वे समर्थकस्य सामान्यत्वम् तत्रापि साधर्म्येण वैधर्म्येण चेति द्वैविध्यमित्यन्तिमरूपेणार्थान्तरन्यासः चातुर्विध्यं भजते-
            . साधर्म्यमूलकः सामान्येन विशेषस्य समर्थनरूपः
            . साधर्म्यमूलकः विशेषेण सामान्यस्य समर्थनरूपः
            . वैधर्म्यमूलकः सामान्येन विशेषस्य समर्थनरूपः
            . वैधर्म्यमूलकः विशेषेण सामान्यस्य  समर्थनरूपः
इति अस्यालङ्कारस्य प्रयोगे नितान्तं निष्णातोऽयं कविः यद्यपि तेन विरचितेषु सर्वेष्वपि काव्येष्वस्यालङ्कारस्य प्रयोगो दृश्यत एव तथापि तद्विरचिते खण्डकाव्ये मेघदूताख्येऽस्य प्रचुरः प्रयोगः परिदृश्यते विप्रलम्भशृङ्गारस्य कथावस्तुनश्चात्यन्तमेव योग्योऽयमलङ्कार इति प्रतिभाति तस्यावलोकनेन उपमापेक्षयाऽपि अर्थान्तरन्यासप्रयोगोऽस्मिन् काव्ये विशिष्यते शब्दशिल्पिना कविकुलगुरुणा प्रायः न्यूनातिन्यूनं पञ्चविंशतिस्थलेष्वय-मलङ्कारः प्रयुक्तः मनोवृत्तेः समर्थनाय, अलोकसामान्यकार्यसमर्थनाय-एवमनेके सन्दर्भा अर्थान्तरन्यासालङ्कारविषयीकृतास्तेन
            पश्यामस्तावत् उपमाधिपतेः कविकुलगुरोः अर्थान्तरन्यासवैदुष्यम्
साधर्म्यमूलकः  विशेषस्य सामान्येन समर्थनरूपः
धूम-ज्योति-सलिल-मरुतां सन्निपातः क्व मेघः
सन्देशार्थाः क्व पटुकरणैः प्राणिभिः प्रापणीयाः
इत्यौत्सुक्यादपरिगणयन् गुह्यकस्तं ययाचे
कामार्ता हि प्रकृतिकृपणाश्चेतनाचेतनेषु [1]
यक्षः कान्तया वियुक्तः सन्, तां प्रति स्वस्य कुशलसन्देशं प्रेषयितुमिच्छति को वा दौत्यं कुर्यादिति चिन्तयन् सः मेघं ददर्श   मेघ एव दूतः कृतः किन्तु चेतनैः क्रियमाणं दौत्यकार्यम् अचेतनो मेघः कथं कुर्यादिति चिन्तितवान् विशेषः कामार्ता हि प्रकृतिकृपणाश्चेतनाचेतनेषु इत्यनेन सामान्येन समर्थितम्
वैधर्म्यमूलकः विशेषस्य सामान्येन समर्थनरूपः
                                गुरुः प्रगल्भेऽपि वयस्यतोऽस्यास्तस्थौ निवृत्तान्यवराभिलाषः
                                ऋते कृशानोर्न हि मन्त्रपूतमर्हन्ति तेजांस्यपराणि हव्यम् [2]                
अत्र  प्रथमपादो विधिरूपः, विशेषश्च, विशेषः द्वितीयपादेन सामान्येन वैधर्म्येण समर्थ्यते
द्वयोः अर्थान्तरन्यासयोः प्रयोगः
                                सर्वः कल्पे वयसि यतते लब्धुमर्थान् कुटुम्बी
                                पश्चात्पुत्रैरपहृतभरः कल्पते विश्रमाय
                                अस्माकन्तु प्रतिदिनमियं साधयन्ती प्रतिष्ठां
                            सेवाकारापरिणतिरहो स्त्रीषु कष्टोऽधिकारः [3]
अत्र पूर्ववाक्यं एकं सामान्यम् आश्रमव्यवस्थां प्रतिपादयति मध्ये कञ्चुकीजीवनस्य विशेषदशा उल्लिखिता वर्तते             अन्ते पुनः कष्टस्य तीव्रताप्रतिपादकं सामान्य-समर्थकवाक्यं वर्तते एष एव भावःसेवाधर्मः परमगहनो योगिनामप्यगम्यः’ (नीतिशतकम्इत्यत्रापि विहितमस्ति  
एवं केवलं सामान्यविशेषभावपूर्वकं, किन्तु अन्यालङ्कारानुप्राणिता-र्थान्तरन्यासस्य, अर्थान्तरन्यासालङ्कारानुप्राणितान्यालङ्काराणां प्रयोगेऽपि पाटवं दरीदृश्यते कवेः
अर्थापत्त्या सहार्थान्तरन्यासः
            मेघदूतस्य तृतीयश्लोके विरहिणो यक्षस्य विक्षिप्तमनोवृत्तिरूपविशेषः सामान्येनैवं समर्थितम्-
                                मेघालोके भवति सुखिनोऽप्यन्यथावृत्ति चेतः
कण्ठाश्लेषप्रणयिनि जने किं पुनर्दूरसंस्थे [4]  
तथैव,
                                क्षुद्रोऽपि प्रथमसुकृतापेक्षया संश्रयाय
                            प्राप्ते मित्रे भवति विमुखः किं पुनर्यस्तथोच्चैः [5]  
विरोधाभासालङ्कारेण सह
                                अकिञ्चनः सन् प्रभवः सम्पदां त्रिलोकनाथः पितृसद्मगोचरः
                                भीमरूपः शिव उत्युदीर्यते सन्ति याथार्थ्यविदः पिनाकिनः [6]
अत्र विरोधाभासरूपो विशेषः अन्तिमचरणे सन्तीत्यादिना विरोधाभासस्य  निराकरणं कृतम्
विकल्पेन सह
                                विभूषणोद्भासि पिनद्धभोगि वा गजाजिनालम्बि दुकूलधारि वा
                                कपालि वा स्यादथवेन्दुशेखरं विश्वमूर्तेरवधार्यते वपुः [7]  
            अर्थान्तरन्यासस्य सामान्यः सिद्धान्तः प्रायोवादमाश्रित्य तिष्ठति कालिदासः प्रायोवादममुं सामान्यतः आक्षिप्तरूपेणैव स्थापयति केषुचित्स्थलेषु प्रायः, प्रायेण-इत्यादिशब्दैरभिहितं करोति हि, यतः, खलु, ननु, किल-इत्यादिनाऽपि समर्थयति
दीपकानुप्राणितार्थान्तरन्यासः
                                इति ध्रुवेच्छामनुशासती सुतां शशाक मेना नियन्तुमुद्यमत्
                                ईप्सितार्थस्थिरनिश्चयं मनः पयश्च निम्नाभिमुखं प्रतीपयेत् [8]
अत्र समर्थक-सामान्यवाक्ये विषयद्वयमुक्तमस्ति, मनः पयश्चेति तत्र मनः प्रस्तुतम्, पयश्च अप्रस्तुतम् कः प्रतीपयेत् इत्यनेन सामान्यधर्मेण संयोज्य विशेषस्य समर्थनं कृतम्
कारणेन कार्यस्य समर्थनरूपः
                                उपमानमभूद्विलासिनां करणं यत्तव कान्तिमत्तया
                                तदिदं गतमीदृशीं दशां विदीर्ये कठिनाः खलु स्त्रियः
अत्र कठिनाः खलु स्त्रियः इत्यनेन कारणेन विदीर्णताभावरूपस्य कार्यस्य समर्थनं कृतम्
विधेः प्रतिषेधेन समर्थनम्
                                प्रत्यर्थिभूतामपि तां समाधेः शुश्रूषमाणां गिरिशोऽनुमेने
                                विकारहेतौ सति विक्रियन्ते येषां चेतांसि एव धीराः [9]  
अर्थान्तरन्यासानुप्राणितप्रेयोऽलङ्कारः
                                अनन्तरत्नप्रभवस्य यस्य हिमं सौभाग्यविलोपि जातम्
                                एको हि दोषो गुणसन्निपाते निमज्जतीन्दोः किरणेष्विवाङ्कः [10]             
अत्र हिमकारणात् हिमालयस्य सौन्दर्ये काऽपि हानिर्जातेति निषेधवाक्येन समर्थ्यं प्रतिपादितम् द्वितीयचरणे साधर्म्यप्रतिपादकविधिवाक्येन तत् समर्थितम्
            मानवजीवनस्य अनुभूतयः कालिदासेन अर्थान्तरन्यासद्वारा अभिव्यक्ताः सन्तीति वक्तुं शक्यते   मैत्रीविषये बहुत्र तेन अर्थान्तरन्यासद्वारा अभिहितमस्ति उदाहरणार्थम्-           
मैत्रीभावः दाम्पत्यादप्यधिकः-
दयितास्वनवस्थितं नृणां खलु प्रेम चलं सुहृज्जने [11]  
मित्रकार्ये शैथिल्यं सम्पादनीयम्-
मन्दायन्ते खलु सुहृदामभ्युपेतार्थकृत्याः [12]  
मित्रैरानीयमानः प्रियतमवृत्तान्तः प्रियेण सह सङ्गमात् किञ्चिदूनः-
कान्तोदन्तः सुहृदुपनतः सङ्गमात् किञ्चिदूनः [13]  
अज्ञातहृदयेषु स्थापितं सौहार्दं शत्रुर्भवति[14]  
मित्रेषु मित्राणां स्निग्ध एव कटाक्षः पतति, दारुणम्[15]
सज्जनानां सङ्गतिः साप्तपदीनं भवति-
यतः सतां सन्नतगात्रि सङ्गतं मनीषिभिः साप्तपदीनमुच्यते [16]
कालिदासस्य जीवनानुभवोऽत्यन्तं पक्वमासीत् चानुभवः अर्थान्तरन्यासालङ्क्द्वारा रमणीयतया तेनोपस्थापिता वर्तन्ते तस्य कृतिषु
सुख-दुःखे जीवनोदधिमथनप्राप्तो निधिः कस्यापि जीवने केवलं सुखं केवलं दुःखं वा भवति -
कस्यात्यन्तं सुखमुपनतं दुःखमेकान्ततो वा
नीचैर्गच्छत्युपरि दशा चक्रनेमिक्रमेण [17]
स्वजनसमीपमागतं दुःविवृतद्वारं भूत्वा प्रकटं भवति -
                            स्वजनस्य हि दुःखमग्रतो विवृतद्वारमिवोपजायते [18]
दुःखानन्तरं प्राप्तं सुखमत्यन्तं आनन्ददायकं भवति-
                        यदेवोपनतं दुःखात् सुखं तद् रसवत्तरम् ।
                        निर्वाणाय तरुच्छाया तप्तस्य हि विशेषतः ॥ [19]
जगतः क्रूरव्यवहारं दर्शयन् कालिदासः वदति-
महदपि परदुःखं शीतलं सम्यगाहुः [20]
                द्वारेण बहिर्गतं श्रेयः पुनर्नायाति [21]
जीवने विषामृतयोः स्वरूपं नित्यं तिष्ठति ईश्वरेच्छया विषमपि अमृतं भवेत्, अमृतमपिविषं तथा
                                विषमप्यमृतं क्वचिद्भवेदमृतं वा विषमीश्वरेच्छया [22]
गुणदोषविवेचनमपि कालिदासः अर्थान्तरन्यासस्य विषयं कृतवान्
गुणदोषौ सर्वत्र सम्पृक्तौ भवतः-नैकत्र सर्वो गुणसन्निपातः इत्यस्य न्यायस्य व्याख्यानं प्रस्तुतं कविना 
            प्रायेण सामग्र्यविधौ गुणानां पराङ्मुखी विशसृजः प्रवृत्तिः [23]
सुवर्णस्य शुद्धिः श्यामिका वा अग्नौ स्पष्टं भवति-
हेम्नः संलक्ष्यते ह्यग्नौ विशुद्धिः श्याम्मकाऽपि वा [24]
बहूनां गुणानां मध्ये पतितः एकः दोषः गुणैराच्छादितो भवति, दृश्यते-
एको हि दोषो गुणसन्निपाते निमज्जतीन्दोः किरणेश्विवाङ्कः [25]
उत्तमैः प्राप्तं सम्माननं स्वगुणेषु विश्वासं जनयति-
                    प्रायः प्रत्ययमाधत्ते स्वगुणेषूत्तमादरः [26]
अचेतनेषु गुणग्रहणशक्तिर्न भवति -
अचेतनं नाम गुणं न लक्षयेत्  [27]  
            शरीर-इन्द्रिय-मन-बुद्धि-कर्मादिदर्शन विचारानपि कविरनेनालङ्क्रेण प्रस्तुतवान् जीवनं-मरणम्, विरहः-मेलनम्, सुखं-दुःखम्-इत्यादिविषयेषु सूक्ष्मचिन्तनप्रसूतः सङ्केतः अनेकेषु स्थलेषु विकीर्णो वर्तते
शरीरम्-
            एकान्तविध्वंसिषु मद्विधानां पिण्डेष्वनास्था खलु भौतिकेषु [28]
            शरीरमाद्यं खलु धर्मसाधनम् [29]
इन्द्रियम्-
स्वादुभिस्तु विषयैर्हृतस्त्तो दुःखमिन्द्रियगणो निवार्यते [30]
मनः-
            गतेयमात्मप्रतिरूपमेव मनो हि जन्मान्तरसङ्गतिज्ञम् [31]
            मनोरथानामगतिर्न विद्यते [32]
            ईप्सितार्थस्थिरनिश्चयं मनः पयश्च निम्नाभिमुखं प्रतीपयेत् [33]
कर्म-                                                                                                   
परलोकजुषां स्वकर्मभिर्गतयो भिन्नपथा हि देहिनाम् [34]
                            अव्याक्षेपो भविष्यन्त्याः कार्यसिद्धेर्हि लक्षणम् [35]
                            के वा स्युः परिभवपदं निष्फलारम्भयत्नाः [36]
                            काले खलु समारब्धाः फलं बध्नन्ति नीतयः [37]
सहजं किल यद्विनिन्दितं न खलु तत्कर्म विवर्जनीयम् ।
पशुमारणकर्मदारुणोऽनुकम्पामृदुरेव श्रोत्रियः ॥ [38]      
मरणम्-
                            मरणं प्रकृतिः शरीरिणां विकृतिर्जीवितमुच्यते बुधैः [39]
                            तदलं तदपायचिन्तया विपदुत्पत्तिमतामुपस्थिता [40]
कामः-
            ज्ञातास्वादो विवृतजघनां को विहातुं समर्थः ?[41]
            ममात्र भावैकरसं मनः स्थितं कामवृत्तिर्वचनीयमीक्षते [42]
            कामी स्वतां पश्यति । [43]
            कामार्ता हि प्रकृतिकृपणाश्चेतनाचेतनेषु [44]
विरहः-
            मेघालोके भवति सुखिनोऽप्यन्यथावृत्ति चेतः
            कण्ठाश्लेषप्रणयिनि सखे किंपुनर्दूरसंस्थे [45]
            आशाबन्धः कुसुमसदृशं प्रायशो ह्यङ्गनानां
            सद्यःपाति प्रणयिहृदयं विप्रयोगे रुणद्धि [46]
            कमपरमवशं विप्रकुर्युर्विभुमपि तं यदमी स्पृशन्ति भावाः [47]
            अभितप्तमयोऽपि मार्दवं भजते कैव कथा शरीरिषु [48]
लोकशिक्षणम्-
            भिन्नरुचिर्हि लोकः [49]
            आज्ञा गुरूणां ह्यविचारणीया [50]         
            प्रतिकारविधानमायुषः सति शेषे हि फलाय कल्पते [51]           
शाम्येत् प्रत्यपकारेण नोपकारेण दुर्जनः [52]
            अपथे पदमर्पयन्ति हि श्रुतवन्तोऽपि रजोनिमीलिताः [53]
सज्जनाः, महापुरुषाः
            स्त्रीपुमानित्यनास्थैषा वृत्तं हि महितं सताम् [54]
            आपन्नार्तिप्रशमनफलाः सम्पदो ह्युत्तमानाम् [55]
            आर्तत्राणाय वः शस्त्रं प्रहर्तुमनागसि [56]
            आदानं हि विसर्गाय सतां वारिमुचामिव [57]
            अपि स्वदेहात्किमुतेन्द्रियार्थाद्यशोधनानां हि यशो गरीयः [58]
            सतां हि सन्देहपदेषु वस्तुषु प्रमाणमन्तःकरणप्रवृत्तयः [59]
एवंरीत्या कविकुलगुरोः अर्थान्तरन्यासालङ्क्प्रयोगपाटवदर्शनेन अलङ्क्राऽयम् उपमाया अतिरिच्यते वेति चिन्त्यति मनः तादृशं बाहुल्यमस्यालङ्कारस्य एतस्य सर्वस्यापि विमर्शनेन स्पष्टं ज्ञायते यत् महाकवेः प्रतिभाया अविषय इति नास्ति जगति इति ।उपमा कालिदासस्यइत्यस्य समानतयैव एतदपि वक्तुं शक्यते यत्अर्थान्तरस्य विन्यासे कालिदासो विशिष्यतइति शम्
*****






[1] पूर्वमेघः-५
[2] कुमारसम्भवम्-/५२
[3] विक्रमोर्वशीयम्-/   
[4] पूर्वमेघः-
[5] तत्रैव-१७
[6] कुमारसम्भवम्-/७७
[7] कुमारसम्भवम्-/७८
[8] कुमारसम्भवम्-५
[9] कुमारसम्भवम्-/६०
[10] कुमारसम्भवम्-/
[11] (कुमारसम्भवम्-/२८)
[12]  पूर्वमेघः-३८
[13] उत्तरमेघः-३८
[14] शाकुन्तलम्-५/२६
[15] शाकुन्तलम्-६/२९
[16] कुमारसम्भवम्-/३९
[17] उत्तरमेघ-४६
[18] कुमारसम्भवम्-/२६
[19] विक्रमोर्वशीयम्-/२१
[20] विक्रमोर्वशीयम्-/३८
[21] शाकुन्तलम्-/                                                                                                                
[22] रघुवंशम्-/४६
[23] कुमारसम्भवम्-/२८
[24] रघुवंशम्-/१०
[25] कुमारसम्भवम्-/
[26] कुमारसम्भवम्--२०
[27] शाकुन्तलम्-/१३

[28] रघु. /५७
[29] कुमार. /३३
[30] रघु.१९/४९  
[31] रघु. /१५  
[32] कुमार. /६४
[33] कुमार. /५  
[34] रघु. ८/८५
[35] रघु. १०/
[36] पूर्वमेघः-५४
[37] रघु. १२/६९
[38] शाकुन्तलम्--
[39] रघु. /८७
[40] रघु. /८३
[41] पूर्वमेघ-४१
[42] कुमार. /८२
[43] शाकुन्तलम्-/
[44] पूर्वमेघः-  
[45] पूर्वमेघः-
[46] पूर्वमेघः-  
[47] कुमार. /९५  
[48] रघु. /४३  
[49] रघु. /३०
[50] रघु. १४/४६
[51] रघु. /४०
[52] कुमार. /४०
[53] रघु. /७४
[54] कुमार. /१२
[55] पूर्वमेघः-५३
[56] शाकुन्तलम् /१६ 
[57] रघु. /८६
[58] रघु. १४/३५
[59] शाकुन्तलम्-/१९

No comments:

Post a Comment