पूर्वमीमांसायामीश्वरः
@आचार्यः सुब्राय वि. भट्टः
मीमांसाविभागाध्यक्षः
“धर्मेण पापमपनुदति, धर्मे सर्वं प्रतिष्ठितम्”, इत्यादिवेदवाक्यैः धर्मस्य
पापनाशकत्वं जगदुत्पत्तिस्थितिकारणत्वं च प्रतिपादितम् । तादृश धर्मविवेचनार्थं
प्रवृत्तमिदं “मीमांसाशास्त्रम्” | मीमांसासूत्रकारः भगवान् जैमिनिरपि पूर्वमीमांसाशास्त्रारम्भे
“अथातो धर्मजिज्ञासा” इत्यनेन धर्मजिज्ञासां प्रतिज्ञाय द्वितीयेन सूत्रेण धर्मलक्षणमाह
– “चोदनालक्षणोऽर्थो धर्मः”
इति । एवञ्च वेदबोधितश्रेयस्साधनताको
धर्मः इति धर्मलक्षणं परिष्कृत्य तल्लक्ष्यत्वेन यागादिरेव धर्मः इत्याह ।
बहूनां क्वचित् चिन्तनं भवति मीमांसकाः ईश्वरं नाङ्गीकुर्वन्ति । इमे भगवद्द्विद्वेषिणः
इति । स चाभिप्रायः न प्रामाणिकः । यतो हि – ईश्वरोऽपि कश्चन देवताविशेषः
इत्यत्र न कस्यापि विप्रतिपत्तिः । किन्तु मीमांसाशास्त्रे ईश्वरस्य ईश्वरत्वेन वा जगत्कर्तृत्वेन वा करचरणादिविशिष्टशरीरित्वेन
वा अङ्गीकारः नोपलभ्यते
। अथवा अन्यैः अनुमानप्रमाणादिना
यः ईश्वरः अङ्गीकृतः तादृशः नाङ्गीकृतः। स च सर्वज्ञः सर्वशक्तः स एव जगतः कर्ता इत्यादिविषये
विप्रतिपत्तिरस्ति
।
मानमेयोदये –
अनुमानप्रमाणसिद्धः ईश्वरः
निराकृतः । “ नापि ईश्वरारब्धं जगत्,वेदव्यतिरेकेण
ईश्वरसद्भावे प्रमाणाभावात् । अस्तु वेदादेव ईश्वरसिद्धिरिति चेन्न, वेदानामपि ईश्वरकर्तृकत्वं
साधयतां वेदप्रामण्यादीश्वरसिद्धिः ईश्वरप्रमाण्याच्च वेदसिद्धिः इति अन्योन्याश्रयचक्रकयोः
प्रसङ्गात् ” इत्युक्तम् । एवमत्र अनुमानप्रमाणासिद्धमीश्वरं
निराचक्रुः । अनन्तरञ्च – इत्थं निरस्ते परमते स्वपक्षस्थापनार्थमनुमानमुच्यते
– क्षित्यादयः कर्तृशून्याः
शरीरिजन्यत्वाभावात्, आत्मवत् ” इत्यादिना स्वपक्षे प्रमाणानि प्रतिपादितानि ।
“अपि च सिद्धेऽपीश्वरे कर्तरि कथं भवन्मते सकलकालदेशेषु तुल्यतया प्रवृत्तयोर्विद्वेषादिकारणरहितयोरीश्वरेच्छाप्रयत्नयोः
कदाचित्कार्योत्पत्तिविघटनहेतुतया तत्कारणानां परस्परोपसर्पणहेतुत्वम् ? तत्तद्भोगाधिकृततत्तच्चेतनगत
तत्तददृष्टपरिपाकवशादिति चेत्, तर्हि तेनैव कारणानां परस्परोपसर्पणादिसिद्धेः किमीश्वरपरिकल्पनाव्यसनेनेति
सिद्धस्तार्किकेश्वरनिरासः । वैदिकेश्वरः परमकारुणिकः पुनरस्माकमनुगुण एव” इत्युपसंह्रतम् । अत्र तु वैदिकेश्वरः
परमकारुणिकः इति कथितेऽपि सः कः इति न निर्दिष्टः । किन्तु तत्तद्भोगाधिकृततत्तच्चेतनगततत्तददृश्टपरिपाकवशात्
कारणानां परस्परोपसर्पणादिसिद्धेः” इति कथनेन यागादिकर्मजन्य तत्तदात्मनिष्ठ अपूर्वस्यैव
फलजनकत्वमथवा कार्यजनकत्वमिति गम्यते ।
तेन इश्वरस्य फलजनकत्वं वा जगत्कर्तृकत्वं वा असिद्धं भवति । कर्मणामेव फलजनकत्वम्
। तत्र अङ्गत्वमस्त्येव
। देवतायाः कर्मशेषत्वात् ।
एवमेव सर्वज्ञवादोऽपि
मीमांसकानां न सम्मतः
। श्लोकवार्तिके सर्वज्ञनिराकरणम्
एवं दृश्यते । “अशक्यं हि तत् पुरुषेण
ज्ञातुमृते वचनात्” इत्यस्य भाष्यवाक्यस्य
विवरणावसरे अयमंशः विमृष्टः ।
“यदि षड्भिः प्रमाणैः स्यात् सर्वज्ञः केन वार्यते” ।
यो
हि षड्भिःप्रमाणैः सर्वं जानाति सः धर्माधर्मावपि वेदेन जानन् न चोदनैवेत्यवधारणं विरुणद्धीति न निराकर्तव्य इति । यस्तु एकेनैव सर्वं जानातीति कैश्चित्कल्पितः सोऽति तुच्छत्वादेव न निराकार्यः इत्याह
“एकेन तु प्रमाणेन सर्वज्ञो येन कल्प्यते ।
नूनं स चक्षुषा सर्वान् रसादीन् प्रतिपद्यते ” ॥ इति
यो
हि एवं विधं सर्वज्ञं कल्पयति स स्वयं तावच्चक्षुषा रसादीन् जानाति । इतरथा कथं स्वभाव नियमं जानन् अविषये सर्वार्थे प्रत्यक्षस्य अन्यस्य वा प्रवृत्तिमध्यवस्येदिति । ततः -
यज्जातीयैः प्रमाणैस्तु यज्जातीयार्थदर्शनम् ।
भवेदिदानीं लोकस्य तथा कालांतरेऽप्यभूत् ॥ इति
अद्यत्ववदेव
कालांतरेऽपि प्रमाणस्वभावो नान्यादृशः इति ।
“सर्वज्ञो दृश्यते तावन्नेदानीमस्मदादिभिः” इति सर्वज्ञनिराकरणं कृतम् ।
यदि
आगमेन सर्वज्ञः सिद्ध्यति इति कथ्यते येनैव आगमेन
सर्वज्ञत्वं प्रतिपाद्यं तेन धर्म एव प्रतिपाद्यतां , किमन्तर्गडुना सर्वज्ञेन इति सर्वज्ञनिराकरणम् कृतम् ।
मीमांसकमते - धर्म एव जगदुत्पत्तिस्थित्यादिरूपेण सर्वस्यापि कारणं भवति ।
“धर्मे सर्वं प्रतिष्ठितम्” इत्यादिश्रुत्या सूचितम्
। स च धर्मः मीमांसकमते यागादिरेव । देवतोद्देशेन द्रव्यत्यागो यागः । तत्र देवतायाः यागस्वरूपनिरूपकत्वेन
यागाङ्गत्वम् । तदुक्तं – यागस्य द्वे रूपे – द्रव्यं देवता चेति ।
एवञ्च ईश्वरस्य देवतारूपत्वेन कर्मशेषत्वं सिध्यति । कर्मणः स्वर्गादिफलजनकत्वम् ।
कर्मणः क्षणिकत्वात् कथं कालान्तरभावि फलजनकत्वमित्युक्तौ तदन्यथानुपपत्या अवान्तरव्यापारत्वेन
अपूर्वं परिकल्प्य निर्वाहः कृतः । कथं तर्हि कर्मणः फलजनकत्वं , जडत्वात् कर्मणः इति
चेत् – वचनबलात् अङ्गीक्रियते
। यथा – “ज्योतिष्टोमेन स्वर्गकामो
यजेत” इत्यादिवेदवाक्यैः यागस्वर्गयोः
साध्यसाधनभावः श्रुतः । तेन यागदिकर्मण एव स्वर्गादिफलकारणत्वं गम्यते । “ तृप्त एव
एनमिन्द्रः प्रजया पशुभिश्च तर्पयति ” इत्याद्यर्थवादबलात् यगाराधिता देवता फलं प्रयच्छति । ईश्वर एव कर्माध्यक्षः , फलदाता इति
चेत् – अयमर्थवादः ऐन्द्रदधियागसन्निधौ
श्रूयमाणः । अर्थवादानां स्वार्थे प्रामण्यं नास्ति । विधेयप्राशस्त्यादिबोधकत्वेन
प्रामण्यमिति निर्णीतम् । अतः इदं प्रमाणभूतं
न भवति ।
यदि यागाराधिता देवता अथवा ईश्वरपदवाच्यः शक्तिविशेषः फलदाता इत्यङ्गीकारे
कलञ्जभक्षणब्राह्मणहननादौ कर्मणामेव निषेधः श्रूयते । न कलञ्चं भक्षयेत्,
ब्राह्मणो न हन्तव्यः इत्यादिना । तत्र तादृश निषिद्धकर्मणामेव नरकजनकत्वं श्रूयते । तत्र च देवतासंबन्धः
अङ्तयाऽपि नास्ति
। यदि स्वर्गादि इष्टफलदाता
ईश्वरः स्यात्, तथैव नरकाद्यनिष्टफलदातृत्वमपि तस्यैव वक्तव्यम् । तच्चानिष्टम् । यागादौ तु शेषतया देवतासम्बन्धः
श्रूयते चेदपि निषिद्धे कर्मणि देवतासम्बन्धः नास्त्यैव । साक्षात्कर्मणः एव फलजनकत्वम् । तत्र च श्रुतिवचनमेव प्रमाणम् । स च वैदिकः शब्दः चेतनः
एवम् अन्यत्र ईश्वरशब्देन व्यवह्रियमाणेन परमात्मना अधिष्ठितः ।
अयं विचारः भट्टपादैः तन्त्रवार्तिके – ग्रहैकत्वाधिकरणे प्रासङ्गिकरुपेण
विमृष्टः
। तथाहि - ग्रहं सम्मार्ष्टीत्यत्र एकत्वं विवक्षितं न वा इति प्रश्ने-कस्य विवक्षा ? पुरुषस्य उत वेदस्य ? इति चेत् वेदस्य इति
वक्तव्यम्
। शब्दरुपस्य वेदस्य विवक्षा
इति कथं सङ्गच्छते इति विचारसन्दर्भे - भट्टपादैः अभिहितम् –
ऋग्वेदादिसमूहेषु क्षेत्रज्ञा
ये प्रतिष्ठिताः ।
तेषां वाऽयमभिप्रायः स्याद्विवक्षाऽविवक्षयोः
॥
महाभौतिकदेहस्था यथात्मानः
सचेतनाः ।
कञ्चिदर्थं विवक्षन्ति
न विवक्षन्ति चापरम् ॥
तेषामन्तर्गतापीच्छा तद्वाक्यार्थविचारिभिः
।
ज्ञायते शब्दशक्त्यैव
स्फुरन्तीव बहिः स्थिता ॥
देहभेदप्रकारश्च कर्मशक्तिवशानुगाः
।
प्रकृत्यारम्भवैचित्र्यात्
दृश्यन्ते परमात्मनाम् ॥
तथा व्योमशरीरोऽपि परमात्मा
श्रुतौ श्रुतः ।
इज्यते वारिणा नित्यं
यः खं ब्रह्मेति चोदितः ॥
रूपस्पर्शादयो येऽपि महाभूतगणाः
स्थिताः ।
प्रत्येकमात्मनां तेऽपि
देहाः संभोगहेतवः ॥
शब्दब्रह्मेति यच्चेदं
शास्त्रं वेदारव्यमुच्यते ।
तदप्यधिष्ठितं सर्वमेकेन
परमात्मना ॥
तथार्ग्वेदादयो देहाः
प्रोक्ता येऽपि पृथक् पृथक् ।
भोग्यत्वेनात्मनां तेऽपि
चैतन्यानुगताः सदा ॥
तेषां चान्तर्गतेच्छानां
वाक्यार्थप्रतिपादने ।
विवक्षा वाऽविवक्षा वा
ज्ञायते शब्दशक्तितः ॥
विधिशक्त्या गृहीतं यत्तत्सर्वं
हि विवक्षितम् ।
तथैव तु परित्यक्तं व्याख्येयमविवक्षितम्
॥
शब्दब्रह्मात्मनोप्येवं
सर्ववेदानुसारिणः ।
विवक्षा वाऽविवक्षा वा
वक्तव्या विधिशक्तितः ॥
अनादिनिधनेऽप्येवं वेदे
वेदार्थगोचरे ॥
इत्यादिना
ईश्वरस्य अथवा भगवदस्थित्वस्य प्रकारान्तरेणाङ्गीकारः दृश्यते ।
अर्थवादाधिकरणे
तु – वार्तिके
“
माभूत्तन्महावाक्यम्” इति आक्षिप्य उक्तं – “सत्यं विनापि तेनेति
। यो नाम वेदस्य कर्ता स्यात्स एवं पर्यनुयुज्येत लघुनोपायेन सिद्धे किं महावाक्यमाश्रयसीति
। तदभावान्न पर्युनुयोगः” इत्युक्तम् । तेन
ईश्वरकर्तृकः वेदः इति मीमांसकानाम् असम्मत इति सूचितं भवति । नवमाध्याये देवताधिकरणे
देवतायाः विग्रहवत्वं निराकृत्य आनुपूर्वीविशिष्टशब्दरूपा देवता इति सिद्धान्तितम्
।
तथा
च मीमांसकमते ईश्वरः इति अतिरिक्तः नास्ति । ईश्वरस्थानीयः यज्ञ एव । ईश्वरकार्यकारित्वात्
। श्रौतस्मार्तादि अनुष्ठानेऽपि पठ्यते –
“ काण्डद्वयोपपाद्याय
कर्मब्रह्मस्वरूपिणे । स्वर्गापवर्गदात्रे च यज्ञेशाय नमो नमः”
इति तेन यज्ञाख्यः ईश्वरः एव सम्मत इति प्रतीयते ।
जडत्वात् कर्मणां कथं फलसाधनत्वमिति न चिन्तनीयम् । परमात्माधिष्टितवेदबोधितत्वात्
तत्रापि कश्चन शक्तिविशेषः वर्तते । कर्मजन्येन शक्तिरूपापूर्वेण कालान्तरभावि फलं
प्रति यागः कारणं भवतीति वेदप्रामाण्यवशात् अङ्गीकर्तव्यम् । यथा – अनेन औषधपानेन अयं ज्वराख्यरोगविशेषः
नश्यति इति आयुर्वेदवचनानुसारेण तस्य औषधपानेन तस्य निर्दिष्टस्य रोगस्य नाशे प्रत्यक्षानुभूते
सति तस्मिन् औषधविशेषे कश्चन शक्तिविशेषः वर्तते इति निर्णीयते । तत्र औषधस्य चेतनत्वं
वा जडत्वं वा इति विचारो नास्ति । तस्मिन् शक्तिर्नस्ति इति वक्तुं न शक्यते, अनुभवविरोधात्
। तद्वत् वेदबोधितकर्मणामपि फलजनकत्वशक्तिः वर्तते इति अङ्गीकर्तव्यम् । ततश्च सृष्टिस्थित्यादि
कर्तृत्वेन सकलप्रपञ्चस्य अध्यक्षः ईश्वररूपी यज्ञ एव इति न मीमांसकमते पूर्वापरविरोधः
। एवं शब्दमात्रेण भेद इति
शास्त्रान्तराविरोधश्च ।
No comments:
Post a Comment