Thursday, September 29, 2016

संस्कृतभाषायाः महत्वम्


संस्कृतभाषायाः महत्वम्
@श्रीवल्ली . बि
शास्त्रिद्वितीवर्षम्  
 माता मातृराज्यं च मानवानां परमप्रधाने भवतः । मातुः समीपे मातृराज्ये वा मानवेन यादृशं लालनं लभ्यते तादृशं स्वर्गेऽपि न लभ्यते । अत एव रामायणे उक्तमस्ति -
                अपि स्वर्णमयी लङ्का न मे लक्ष्मण रोचते ।
                जननी जन्मभूमिश्च स्वर्गादपि गरीयसी  ॥
         अस्माकं जन्मभूमिः भारतदेशः । अस्य देशस्य संस्कृतिः अतिप्राचीना अस्ति । जन्मभूमेः संरक्षणार्थं  संस्कृतेः रक्षणं आवश्यकंम् । अस्माकं देशः संस्कृत्या अतीव समृद्धः अस्ति । धर्मार्थकाममोक्षाः इति चतुर्षु पुरुषार्थेषु प्रतिष्ठिता भवति । धर्मानुसारं अर्थकामौ अनुभूय मोक्षम् आप्नुयात् इति ।
एतादृशस्य समृद्धसंस्कृतेः संरक्षणार्थं संस्कृतभाषा एव प्रथमे स्थाने अस्ति । सनातनभारतस्य संस्कृतेः वाहिनी संस्कृतभाषा भवति । संस्कृतभाषा देवभाषा इति सर्वे जानन्ति एव । इतिहासपुराणादयः, आदिकविवाल्मीकिमुनिना रचितं रामायणं, व्यासमुनिरचितं महाभारतम्, जगत्प्रसिद्धा भगवद्गीता, वेदाः, काव्यनाटकादीनि संस्कृतभाषयैव रचिताः सन्ति । 
अष्टादश पुराणानि , अष्टादश उपपुराणानि व्यासमहर्षिणा रचितानि ।
*       भगवद्गीता लोकप्रसिद्धा नीतिबोधका अस्ति । सनातनधर्मस्य सारसर्वस्वं भगवद्गीतायाम् अन्तर्निहितम् ।
*       प्रपञ्चे अतीवपुरातग्रन्थः नाम चत्वारो वेदाः । ऋग्वेदः , यजुर्वेदः , सामवेदः अथर्ववेदः चेति । तथैव वेदस्य  षडङ्गानि  सन्ति । ते च:-
 शिक्षा व्याकरणं  छन्दो निरुक्तं ज्यौतिषं तथा ।
                 कल्पश्चेति षडङ्गानि वेदस्याहुर्मनीषिणः  ॥
*       शिक्षा, कल्पः, निरुक्तं च वेदस्य अर्थज्ञानार्थं उपयुज्यते ।       
*       व्याकरणं शब्दोत्पत्तिः इत्यादिविषये अत्यन्तोपयोगी । व्याकरणं विना सम्यक्तया संस्कृतेन व्यवहर्तुं न शक्यते । अतः सर्व शास्त्रोपकारकं व्याकरणं इत्युच्यते ।
*       छन्दः अपि प्रसिद्धम् एव । छन्दांसि विना न किमपि संस्कृतसाहित्यं रचयितुं  शक्यते न शोभते च ।
*       त्रिस्कन्दात्मकं ज्यौतिषशास्त्रम् । सिद्धान्तः,संहिता, होरा चेति । सिद्धान्ते गणितादिविषयाः अन्तर्भवन्ति । संहितया तु वृष्टि-वास्तुशिल्प-प्रदेशादि विषये ज्ञातुं शक्यते । फलचिन्तनं तु होराशास्त्रे क्रियते । एवमेव प्रकृतेः परिरक्षणं कथमिति भाषायामस्यां विद्यमानेन आम्नायादिना अवगन्तुं शक्नुमः । रविचन्द्रयोः आगमनं, भूमेः परिभ्रमणं तथा च अस्यां पृथिव्यां जायमानानामुपरिग्रहाणां प्रभावः इत्येतत्सर्वमपि ज्यौतिषशास्त्राध्ययनात् साधितमभूत् । तदर्थमेव प्राज्ञाः वदन्ति प्रत्यक्षं ज्यौतिषं शास्त्रं चन्द्रार्कौ यत्र साक्षिणौ इति ।
*       एवमेव आयुर्वेदः अपि वेदस्य उपाङ्गं वर्तते । वेदे विद्यमानान् विषयान् क्रोडीकृत्य आयुर्वेदशास्त्रं प्रवर्तितमस्ति । अस्माकं पूर्वजाः कीदृशमाविष्कारं  वैद्यशास्त्रविषये कृतवन्तः इत्येतत् सुश्रुतसंहिताध्ययनात् स्पष्टीभविष्यति । शस्त्रचिकित्सायाः विषयमपि तस्मादेव अवगच्छामः । चिकित्सापद्धति विषये सुश्रुतसंहिता, अष्टाङ्गहृदम्, चरकसंहिता , भैषज्यरत्नावली इत्यदयः अनेके ग्रन्थाः उपलभ्यन्ते ।
*       लोके काव्यानि बहूनि वर्तन्ते । तत्र गद्यं, पद्यं, चम्पू इति त्रिधा । काव्येषु पञ्च महाकाव्यानि प्रसिद्धानि । तत्र कालिदासस्य कुमारसम्भवम्, रघुवंशम् इति काव्यद्वयम् । भारविमहाकवेः किरातार्जुनीयम्, माघस्य शिशुपालवधं (माघकाव्यम्) , श्रीहर्षमहाकवेः नैषधीयचरिम् इत्येतानि पञ्च महाकाव्यानि ।
*       तथा च नाटकानि बहूनि वर्तन्ते । तत्र कालिदासस्य अभिज्ञानशाकुन्तलम् इति नाटकं जगत्प्रसिद्धमस्ति । इदं नाटकं लोकेषु विद्यमानेषु अन्यास्वपि भाषासु अनूदितं वर्तते ।
संस्कृतभाषा सुभाषितानां आगरः अस्ति । सम्यक् भाषितं सुभाषितम् । मानवस्य जीवने श्रेष्ठत्वं प्राप्तुं सुभाषितानि अतीव महत्वपूर्णानि भवन्ति । सुभाषितस्य वैशिष्ट्यम् एवं वर्णयन्ति

                द्राक्षाम्लानमुखी जाता शर्करा चाश्मतां गता ।
                सुभाषितरसं दृष्ट्वा सुधा भीता दिवङ्गता ॥ इति ।
अस्यां भाषायाम् एव ज्ञानविज्ञानयोः विधिः सुरक्षिताऽस्ति । संस्कृतभाषा क्लिष्टा नैव, विद्यया अमृतमश्नुते  इति ध्येयवाक्यं स्मृत्वा, आलस्यं त्यक्त्वा, दृढचित्तस्सन् यः पुरो गच्छति सः विजयी  भविष्यति ।
वसुधैव कुटुम्बकम्, मातृदेवो भव, पितृदेवो भव, आचार्यदेवो भव, लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु इत्यादयः भारतीयसंस्कृतेः महिमानम् उद्घोषयन्ति ।
        एवमेव ज्ञायते यत्     सर्वभाषाजननी भवति संस्कृत भाषा संस्कृतं विना भारतीयसंस्कृतिं ज्ञातुं न शक्नुमः । अतः ज्ञानिनः वदन्ति भाषासु मधुरा मुख्या दिव्या गीर्वाणभारती इति ।


No comments:

Post a Comment